Welke strategie pas jij toe? Op dit moment is elk bedrijf wel op zoek naar medewerkers. Van kortlopende projecten om een piek weg te nemen tot het uitbouwen van een bestaand team met meerdere medewerkers.

Strijd

Er is een heuse strijd gaande: de strijd om talent. Maar is dat ook echt zo? Is het tekort zo schreeuwend dat bedrijven op het strijdtoneel verschijnen met de meest uiteenlopende tactieken? Het ene bedrijf zet volledig in op campusrecruitment terwijl een ander bedrijf eigen medewerkers inzet in online campagnes in de rol van ambassadeur om nieuwe medewerkers aan te trekken. 

 

Er is een heuse strijd gaande: de strijd om talent. Maar is dat ook echt zo?

Kernwaarden

Waar de focus ook ligt, het begint allemaal bij een goed omschreven missie en visie, bedrijfsdoelstellingen en natuurlijk de kernwaarden. Dit zijn minimale voorwaarden voor een heldere employer branding strategie. Zijn deze voorwaarden onduidelijk of toe aan herziening, ga dan terug naar de tekentafel.

Samen

Een succesvolle employer branding strategie start vanuit het DNA van de organisatie. Om een succesvol employer brand op te bouwen en je medewerkers als ambassadeurs in te zetten, moeten medewerkers weten waar het bedrijf naartoe wil. Je medewerkers hierin betrekken is essentieel. Employer branding doe je niet alleen maar is van iedereen. Het is niet alleen marketing of HR of communicatie of het management of een enkel individu. Employer branding vergt betrokkenheid van iedereen.

Welke strategie pas jij toe?

Als de genoemde voorwaarden helder zijn kan de volgende stap worden genomen: wat wil je met employer branding bereiken? Waarom wil je hier tijd en middelen in investeren? Employer branding is namelijk niet vrijblijvend, maar onderdeel van je strategie om een lange termijn engagement aan te gaan met je doelgroep. Dit vereist strategische keuzes.

Kortom: de strijd om talent win je met strategie. Doe het er niet bij. Maak budget vrij en maak iemand verantwoordelijk.